Kuinka sinusta voi tullaa hyvä bloggaaja?

 

On vaikea antaa yksiselitteisiä neuvoja siitä kuinka joku tulee hyväksi bloggaajaksi. Yksi neuvo on tietysti tuottaa mielekästä sisältöä.

Kuvilla on usein positiivinen rooli blogeissa, usein myös aiheen valinnalla on suurta merkitystä. Esimerkiksi Suomessa ruokablogit ovat varsin suosittuja. Hyvän blogin muita tunnusmerkkejä ovat muun muassa selkeä ja siisti ulkoasu, monipuolinen kielenkäyttö ja mukaansatempaava tyyli. Usein myös on tärkeää, että blogi päivittyy säännöllisesti ja uutta sisältöä tulee usein. Tosin, tähänkin on hyvä löytää keskitie. Mikäli sisältöä tulee liikaa, lukijat saattavat kyllästyä blogin lukemiseen. Moni blogisivusto on kaatunut juuri siihen, ettei niitä ole päivitetty usein, ja lukijoiden kiinnostus on lopahtanut. Toisaalta, jos henkilö päivittää blogia liian usein, sinne saattaa tulla liian paljon vähemmän mielekästä sisältöä.

Tärkeää bloggaamisessa on olla pitkäjänteinen. Moni saattaa aloittaa bloggaamisen innokkaasti, mutta kyllästyä pian. Monilta myös unohtuu, että blogin tuottamisessa tärkeintä on laatu. Esimerkiksi monilla sivustoilla on liikaa kirjoitusvirheitä tai sitten teksti tuntuu väkisin tehdyltä.

Hyvä bloggaaja osaa myös sanoa asiat tiivistetysti, ilman että asiaa pyöritellään liikaa. Usein pitkässä tekstissä laatu voi kärsiä. Tiivistetysti sanottuna, blogin tulisi olla informatiivinen ja mahdollisimman mukava luettava.

Hyvä bloggaaja usein kirjoittaa siitä mikä häntä kiinnostaa erityisesti. Merikapteeni voi kirjoittaa matkailusta, valokuvaaja valokuvaamisesta ja kutomisen harrastaja kutomisesta. Hyvä bloggaaja myös tietää mihin pyrkii blogillaan, onko se verkostoituminen, asiakkaiden hankinta vai vaikka töiden hakeminen.

Usein ohjeet ja vinkit ovat suosittuja blogeissa. Monet suositus blogit alkavatkin kysymyksillä, kuten kuinka oppia uuden kielen kahdessa viikossa tai kuinka oppia valmistamaan huippukokkien tekemiä kasvisannoksia. Hyvä bloggaaja hyödyntää myös muita sivuja bloginsa markkinoinnissa, esimerkiksi sosiaalista mediaa, ja onnistuu näin saamaan sinne uusia lukijoita.