Blogilla tarkoitetaan virtuaalista, päiväkirjan tyyppistä julkaisualustaa, jonne yksi tai useampi henkilö tuottaa kirjoitettua sisältöä. Sitä voidaan myös höystää mahdollisesti vaikkapa kuvilla tai videoilla. Blogit saattavat parhaillaan kerätä jopa miljoonia lukijoita.
Jos lukijat seuraavat blogin päivityksiä ahkerasti, kutsutaan heitä seuraajiksi. Seuraajat ovat kiinnostuneita seuraamansa bloggaajan tuottamasta sisällöstä, ja haluavat lukea sen aina ensimmäisenä. Seuraajien kerääminen on blogien tuottajalle hyvin ansiollista, sillä suuri lukijamäärä voi poikia blogin kirjoittajalle yhteistyökumppaneita, ja sitä kautta mittavia lisätuloja. Vaikkapa meikkejä myyvä eyelinerfirma voi maksaa bloggaajalle siitä, että tämä tuottaa heistä positiivista sisältöä blogiinsa seuraajiensa nähtäville.
Elannon voi tienata bloggaamallakin
Blogeista on tullut monille maailman suosituimmille bloggaajille jopa ensisijainen tulonlähde. Harva bloggaaja paljastaa tulojaan, mutta varsinkin viime aikoina yhä useampi bloggaaja on puhunut julkisuuteen saamistaan huimista palkkioista. Suomessakin julkkikset saattavat saada palkkioita kymmenien tuhansien eurojen edestä yhtä ainoata julkaisua kohden. Ulkomailla nämä summat ovat moninkertaisia.
Ei siis liene liioiteltua sanoa, että bloggaamisesta on monelle elinkeinoksi. Sillä ei pelkästään ansaitse elantoaan, vaan saattaa myös elää varsin herroiksi. Ei siis ole ihmekään, että moni bloggaaja näyttäisi elävän luksuselämää. Tosiasiassa monet luksuslomat ovat siis äveriäiden yhteistyökumppanien lahjoittamia matkoja, jotka ovat heille samalla hyvää mainosta.
Yhteistyö bloggaajien kanssa on hyödyllistä
Bloggaajat hyötyvät yhteistyökumppaneistaan niin rahallisesti, kuin usein materialistisestikin. Rahapalkkioiden lisäksi bloggaaja saattaa saada vaikkapa ilmaisia matkoja tai tuotteita testatakseen. Yhteistyö on kuitenkin hyödyllistä myös toiseenkin suuntaan, sillä bloggaajien kautta mainostamisesta on myös yrittäjille suurenmoinen hyöty. Bloggaajiin luotetaan, ja varsinkin heidän suurimmat faninsa ostavat herkästi samoja tuotteita ja palveluita kuin suosikkibloggaajansa.
Siksi yritykset näkevätkin kiistattoman hyödyn luotettujen bloggaajien kautta mainostaessaan. Jos bloggaajalla on miljoonia seuraajia, saattaa yrityksen myynti hetkessä nousta useita kymmeniä prosentteja pelkästään yhden postauksen seurauksena. Siksi yhä useampi yritys hyödyntääkin tämän mahtavan keinon kasvattaa myyntiään hetkessä.
Blogi on tie myös muunlaiseen suosioon
Bloggaaja ei useinkaan jää pelkästään anonyymiksi tyypiksi tekstien takana. Usein blogit ovat kirjoittajalle tie julkisuuteen, ja suosituimmista bloggaajista tulee niin tunnettuja, että heitä voidaan verrata jopa leffatähtiin. Julkisuus tuo mukanaan paljon hyvää ja joskus myös suuren tulotason.
Jokaisessa kolikossa on kuitenkin myös kääntöpuolensa, ja niin tässäkin. Bloggaaja ei esimerkiksi koskaan voi olla varma siitä, saako tuloja myös huomennakin. Yksi ainoa postaus tai väärä sana voi tuhota maineen täysin, ja tämä tarkoittaa myös tulovirtojen katkeamista saman tien. Toiseksi julkisuus tarkoittaa sitä, että yksityisyyttä ei enää ole, vaan paparazzit saattavat vainota siellä täällä yrittäen ottaa kohukuvaa lehtensä kanteen. Yhteistyökumppanien kanssakin pitää olla varuillaan, ettei tule huijatuksi liian hyvältä kuulostavan tarjouksen kanssa.
Suurin ongelma lienee se, että tavallisista oloista tulevat ihmiset nousevat maailmanmaineeseen liian nopeasti. Rahankiilto silmissä taas voi tulla hölmöiltyä, mikä voi olla vaaraksi niin itselle kuin muillekin, ja ennen kaikkea omalle maineelle. Suosittua blogia perustaessa onkin tärkeää muistaa pitää jalat maassa, ja tehdä vain sellaisia päätöksiä, jotka tuntuvat hyvältä. Mitään yhteistyötä ei tarvitse tehdä, ellei se itsestä tunnu hyvältä ja mieluisalta.